Insinöörit ilmaston puolesta -blogisarjassa insinöörit ja insinöörihenkiset ilmastovaikuttajat eri toimialoilta kertovat näkemyksiään siitä, miksi he kokevat tärkeäksi olla mukana yhteiskunnallisessa keskustelussa. Tämä on blogisarjan ensimmäinen osa.
Heikki Liimatainen, professori, Tampereen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtaja
IPCC:n kuudennen arviointiraportin julkisuuteen vuotaneen luonnoksen mukaan ilmastonmuutos johtaa perustavanlaatuisiin muutoksiin luonnossa ja yhteiskunnissa, vaikka päästöt saataisiin käännettyä laskuun. Liikenne on noussut suurimmaksi kasvihuonekaasupäästöjä aiheuttavaksi sektoriksi Euroopassa ja Yhdysvalloissa ja globaalisti liikenteen päästöjen ennakoidaan kasvavan globaalisti edelleen. Näin ollen on luonnollista, että minun liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professorina tulee vaikuttaa kaikin käytettävissä olevin keinoin päästöjen vähentämiseksi.
Käytettävissäni on varmasti keskimääräistä laajempi valikoima vaikutuskeinoja, mistä on kiittäminen mahdollisuutta toimia Suomen Ilmastopaneelin jäsenenä 2014-2019. Ilmastopaneelin jäsenenä pääsin tekemään yhteistyötä liikenne- ja viestintäministeriön ja ympäristöministeriön virkamiehistön kanssa, minkä tuloksena olen päässyt osallistumaan muun muassa liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän ja fossiilittoman liikenteen tiekarttatyöryhmän työhön sekä puhujaksi hallituspuolueiden ilmastotyöpajaan ja lukemattomiin ilmastonmuutosta käsitteleviin tapahtumiin. Vaikka välillä tuntee toistavansa samoja asioita tilaisuudesta toiseen, olen yrittänyt pitää mielessä, että jollekin kuulijalle asiat ovat uusia ja suurimmalle osalle ilmastoasiat eivät ole joka päivä työpöydällä, joten kertauskin on tarpeen.
Julkinen keskustelu liikenteen päästövähennyksistä on vilkasta ja olen siihenkin saanut osallistua kaikkien Suomen päämedioiden haastateltavana. Keskimäärin suomalaiset tekevät kolme matkaa päivässä, joten liikenteen päästövähennykset koskettavat jokaista kansalaista kolme kertaa päivässä ja voivat merkittävästi muuttaa liikennemenojen osuutta kotitalouksien budjetissa. Ei siis ihme, että aihe puhuttaa ja herättää voimakkaita tunteita. Keskustelua ei helpota turhien uhkakuvien maalailu autoilun kieltämisestä tai kustannusten merkittävästä kasvattamisesta ja keskittyminen aina yhden teknologian, milloin sähkön, milloin vedyn, milloin uusiutuvien polttoaineiden, nostamiseen muiden ohi päästövähennykset ratkaisevana hopealuotina. Insinöörivaikuttajana tehtäväni on ollut tuoda esiin tarve kaikkien teknologioiden ja teknologian lisäksi käyttäytymismuutosten aikaansaamiseksi ilmastonmuutoksen valtavaan haasteeseen vastaamiseksi.
Näenkin, että juuri siinä on insinöörivaikuttajien tarve: tuoda esiin eri teknologioiden mahdollisuudet ja rajoitteet mahdollisimman objektiivisesti ja ymmärrettävästi päätöksenteon pohjaksi, oli päätöksentekijä sitten naapuri, kunnanvaltuutettu, virkamies, kansanedustaja tai ministeri. Käytettävissäsi on varmasti vaikutuskanavia päätöksentekoon, ota ne rohkeasti käyttöön!